حفاظت کاتدی داخلی مخازن

حفاظت کاتدی داخلی مخازن

خوردگی داخلی مخازن روزمینی یکی از معضلاتی است که سالیانه خسارات بسیاری را به صنایع نفت و گاز تحمیل می‌کند. حفاظت کاتدی داخلی مخازن به عنوان روش مکمل پوشش و یا گاهی مستقل به منظور جلوگیری از خوردگی بکار می‌رود. نوع و ضخامت پوشش مورد استفاده در مخازن روزمینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تعیین کننده مقدار جریان مورد نیاز حفاظت کاتدی است. حفاظت کاتدی داخلی مخازن روزمینی به دو روش آند فداشونده  و تزریق جریان انجام می‌شود که روش آند فداشونده متداول‌تر است. در روش حفاظت کاتدی با استفاده از آند فداشونده بسته به نوع الکترولیت، مقاومت ویژه الکتریکی آن، اشتعال‌زا بودن یا نبودن الکترولیت و غیره از آندهای آلومینیم، روی و منیزیم استفاده می‌شود.


براساس برخی متون فنی مانند استاندارد نفت ایران در الکترولیت‌هایی که اشتعال‌زا هستند فقط از آندهای روی می‌توان استفاده نمود زیرا در غیر این صورت احتمال بروز جرقه و انفجار وجود دارد. پیشنهاد شده که در مخازن آب شرب از آند منیزیم پتانسیل بالا و یا آلیاژهای مورد تایید بهداشت استفاده شود زیرا یون‌های آزاد شده از آندهای آلیاژ آلومینیم و روی به شدت برای سلامتی زیان‌آور است.

شماتیک حفاظت کاتدی داخلی مخازن روزمینی به روش آندهای فداشوندهشماتیک حفاظت کاتدی داخلی مخازن روزمینی به روش آندهای فداشونده

شماتیک حفاظت کاتدی داخلی مخازن روزمینی به روش تزریق جریانشماتیک حفاظت کاتدی داخلی مخازن روزمینی به روش تزریق جریان

 

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در زمینه حفاظت کاتدی، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های حفاظت کاتدی داخلی مخازن و همچنین پیاده‌سازی سامانه‌های پایش حفاظت کاتدی برای آن‌ها اعلام می‌دارد.