عملکرد سامانه حفاظت آندی

عملکرد سامانه حفاظت آندی

حفاظت آندی نوعی حفاظت از خوردگی فلزات از طریق پایدار نمودن لایه اکسید پسیو روی سطح آن‌هاست. در این روش برخلاف روش حفاظت کاتدی که به سازه جریان تزریق می‌شود، از سازه جریان کشیده شده تا جایی که لایه پسیو فلز پایدار شود، سپس جریان‌گیری با میزان بسیار کمی ادامه می‌یابد تا پایداری لایه پسیو حفظ شده و خوردگی به حداقل میزان خود کاهش یابد.


تمایل به رفتار پلاریزاسیون آندی در نتیجه تشکیل لایه سطحی روی فلز که به طور نسبی در محیط شیمیایی نامحلول است به وجود می‌آید. در واقع پسیو شدن باعث مقاومت به خوردگی بالای فلز می‌شود. پس حفاظت آندی از یک طرف می‌تواند به منظور تشکیل فیلم پسیو روی فلزات در سامانه‌های شیمیایی که به طور عمومی خورنده هستند به کار رود و از طرف دیگر به منظور حفظ حالت پسیو فلزاتی که ممکن است در یک فرایند به حالت فعال تغییر یافته و خورده شوند مورد استفاده قرار گیرد. به عبارت دیگر موفقیت این روش حفاظت مستلزم آن است که فلز مورد نظر در یک محیط خورنده با ترکیب شیمیایی، دما، غلظت، سرعت و ناخالصی‌های موجود در آن قابلیت تشکیل لایه پسیو را داشته باشد.

منحنی پلاریزاسیون یک فلز فعال-پسیو

منحنی پلاریزاسیون یک فلز فعال-پسیو

 
فلزات و محلول‌های مستعد به حفاظت آندی
 فلزات  محلول‌ها

فولادها

فولادهای زنگ‌نزن

نیکل

آلیاژهای نیکل

کرم

اسید سولفوریک

اسید فسفریک

اسید نیتریک

محلول‌های نیترات

آمونیاک آبدار

اسیدهای آلی

محلول‌های سوز‌آور

به منظور حفاظت آندی یک سازه، از دستگاهی به نام پتانسیواستات استفاده می‌شود. پتانسیواستات وسیله‌ای الکترونیکی است که می‌تواند فلز را در پتانسیلی ثابت نسبت به الکترود مرجع نگه دارد. پتانسیواستات سه خروجی دارد که یکی به سازه، دیگری به کاتد و سومی به الکترود مرجع متصل می‌شود. در عمل، پتانسیواستات بر مبنای تغییرات پتانسیل بین سازه و الکترود مرجع و تغییر جریان تزریقی، یک پتانسیل ثابت را بین سازه و الکترود مرجع حفظ می‌کند. پتانسیل بهینه برای حفاظت توسط اندازه‌گیری‌های الکتروشیمیایی تعیین می‌گردد.

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در صنعت، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های حفاظت آندی اعلام می‌دارد.