عملکرد سامانه آنتی‌فولینگ

عملکرد سامانه آنتی‌فولینگ

هدف از بکارگیری سامانه آنتی‌فولینگ (ضد خزه)، جلوگیری از انسداد در مدخل‌های ورودی، سامانه‌های خنک‌کننده و سامانه‌های تزریق آب دریا است که در اثر تشکیل ارگانیزم‌های دریایی عمدتاً بارناکل‌ها و ماسل‌ها ایجاد می‌شود.


رفع انسداد به ویژه زمانی که سراسر مقطع لوله نیاز به تمیز شدن یا تعویض داشته باشد، بسیار پرهزینه و زمانبر است. این پدیده زمانی خطرناک‌تر می‌شود که ولوهای دریایی و دیگر بخش‌های مهم دستگاه‌های تحت تأثیر قرار گرفته، قابلیت و ایمنی تجهیزات را در معرض خطر قرار می‌دهند. هر انسداد جزیی می‌تواند نتیجه وخیمی در پی داشته باشد، عملکرد موتورها در دماهای خیلی بالا را باعث شده و به طور قابل توجهی مصرف سوخت را افزایش دهد. این پدیده به طور مستقیم بر هزینه بهره‌برداری و سوددهی شناور یا دیگر تجهیزات در تماس با آب دریا تحمیل می‌شود.

نمایی از انسداد لوله‌ها در اثر خزه‌زدگینمایی از انسداد لوله‌ها در اثر خزه‌زدگی

سامانه آنتی‌فولینگ بر پایه اصول الکتروشیمیایی استوار بوده و معمولاً شامل جفتی از آندهای مسی و آلومینیمی یا مسی و آهنی (بسته به جنس سازه) است که در سی‌چست‌ها (Seachests) یا استرینر‌ها (Strainers) نصب شده و با استفاده از کابل به یک تابلوی کنترل متصل می‌شوند.

در عمل، آند مسی یون‌هایی را تولید می‌کند که توسط جریان آب دریا حمل شده و محیطی را ایجاد می‌کند که بارناکل‌ها و ماسل‌ها امکان رسوب و تکثیر نداشته باشند. توسط ورود یون‌های مس در غلظت‌های خیلی کم‌، حدود ۲ppb، سامانه آنتی‌فولینگ ادامه رسوب را متوقف می‌کند‌.  عملکرد یون‌های مس توسط هیدروکسید آلومینیم ایجاد شده توسط آند آلومینیومی که یون‌های مس آزاد شده را انباشته می‌کنند، تقویت می‌شود. این توده مس- هیدروکسید آلومینیم به‌ شدت ژلاتینی از درون سامانه منتقل شده و منجر به پراکنده شدن داخل مناطق بسته با حرکت آهسته به سطوح لوله‌ها که لاروهای دریایی اغلب دوست دارند درآنجا رسوب یابند، می‌شود. در نتیجه، لاروهای دریایی رسوب نمی‌یابند و در عوض مستقیم به سمت نقطه تخلیه حرکت می‌کنند. همزمان یک لایه نازک از کوپروآلومینیم به منظور متوقف کردن خوردگی بر سطوح داخلی لوله‌ها تشکیل می‌شود. در این روش، سامانه‌ای با عملکرد دوگانه از لوله‌ها و تجهیزات دریایی در برابر خزه زدگی و خوردگی محافظت می‌کند.

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در صنعت، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های آنتی‌فولینگ اعلام می‌دارد.