الکترودهای مرجع روی

الکترودهای مرجع روی

شاید استفاده از یک الکترود مرجع فلزی با هدف اندازه‌گیری اختلاف پتانسیل، در تماس مستقیم با الکترولیت اطراف سازه، منطقی به نظر نرسد ولی الکترود مرجع روی در آب دریا برای بسیاری از کاربردها مناسب است. نمونه‌های موفقی نیز در استفاده از این الکترود در کف مخازن به همراه پشت‌بند مشاهده شده است، هرچند امروزه در بسیاری از طراحی‌ها در این گونه موارد از الکترودهای مرجع مس/ سولفات مس استفاده می‌شود. الکترود مرجع روی ارزان‌تر از الکترود مرجع نقره/ کلرید نقره بوده و بجای آن بکار می‌رود مگر در مواردی که درجه بالایی از پایداری مورد نیاز باشد.


علاوه بر این پایداری مکانیکی این نوع الکترود نسبت به الکترودهای مرجع دیگر که اجزا مختلف و شکننده دارند بسیار بالاتر است.

در تولید الکترودهای مرجع روی از شمش روی با درجه خلوص بالا (حداقل ۹۹.۹% با حداکثر میزان آهن ۰.۰۰۱۴%) استفاده می‌گردد.  برای اتصال، از کابل مسی با روکش مقاوم به یون کلر و با سطح مقطع  ۱۰mm۲ یا ۱۶mm۲ استفاده شده و این کابل به هسته فولادی داخل الکترود جوش داده می‌شود. محل اتصال کابل مسی و میله فولادی با رزین اپوکسی پوشانده می‌شود.

الکترودهای مرجع روی می‌توانند همراه با غلاف PVC یا بدون آن در آب دریا مورد استفاده قرار گیرند. دقت اندازه‌گیری پتانسیل با استفاده از الکترود مرجع روی در آب دریا حدود ۳۰± میلی‌ولت می‌باشد که دقت قابل قبولی به حساب می‌آید.

شماتیک الکترود مرجع روی مورد استفاده در آب دریا و اجزای آن

شماتیک الکترود مرجع روی مورد استفاده در آب دریا و اجزای آن

 

شرکت برناالکترونیک آمادگی خود را جهت طراحی و ساخت الکترودهای مرجع روی براساس درخواست کارفرمایان محترم یا نیاز پروژه‌ها اعلام می‌دارد.