حفاظت کاتدی خطوط لوله

حفاظت کاتدی خطوط لوله

خطوط لوله مدفون در خاک که به منظور انتقال نفت، گاز، آب، میعانات و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنایع بوده و خوردگی سطح بیرونی آن‌ها علاوه بر مشکلات ایمنی و در برخی از موارد زیست محیطی، خسارات زیادی را سالیانه به صنعت تحمیل می‌کند. حفاظت کاتدی خطوط لوله به عنوان روش مکمل پوشش جهت جلوگیری از این نوع خوردگی به کار می‌رود. حفاظت کاتدی خطوط لوله به دو روش آند فداشونده  و تزریق جریان انجام شده و می‌تواند به صورت موقت (کوتاه مدت) یا دائمی (بلند مدت) باشد.


در روش حفاظت کاتدی با استفاده از آند فداشونده بسته به مقاومت ویژه الکتریکی خاک معمولاً از آندهای منیزیم یا روی همراه با پشت‌بند استفاده می‌شود. در روش حفاظت کاتدی با استفاده از تزریق جریان بسته به میزان جریان مورد نیاز و عمر طراحی، آندهای چدن پرسیلیسیم (HSCI) یا اکسید فلزی مختلط (MMO) به کار می‌رود.

شماتیک حفاظت کاتدی خطوط لوله به روش تزریق جریان

شماتیک حفاظت کاتدی خطوط لوله به روش تزریق جریان

 

آندهای تزریق جریان به منظور حفاظت از خطوط لوله می‌توانند به صورت بسترهای سطحی افقی، عمودی، چاهی یا توزیعی (چاهک‌های سطحی) و با فاصله‌ای معین از آن قرار گیرند. نوع بستر آندی با توجه به نظر طراح، الزامات استانداردهای رایج حفاظت کاتدی و دستورالعمل‌های اجرایی انتخاب می‌گردد.

 

شماتیک بسترهای سطحی افقی

شماتیک بسترهای سطحی افقی

 

شماتیک بسترهای سطحی عمودی

شماتیک بسترهای سطحی عمودی

 

در حفاظت کاتدی خطوط لوله با بستر چاهی، چاه یا چاه‌هایی در فاصله‌ای تعیین شده از خط لوله حفر شده و آندها در آن قرار داده می‌شوند. در این نوع از بسترهای حفاظت کاتدی، کابل آند در نواحی نمکی یا گازها یا یون‌های خورنده باید از مواد عایق مقاوم به خوردگی مانند PVDF و غیره برخوردار باشد.

 

شماتیک بسترهای توزیعی با استفاده از آندهای کنیستر شده

شماتیک بسترهای چاهی

 

در محیط‌هایی که رعایت فاصله استانداردی بستر از سازه امکان‌پذیر نبوده و لازم است آند بخش محدودی از سازه را تحت پوشش قرار دهد از بسترهای توزیعی می‌توان استفاده نمود (با توجه به تقسیم جریان مورد نیاز جهت حفاظت کاتدی در بسترهای توزیعی، امکان نزدیک شدن بستر آندی به سازه بوجود می‌آید). با ایجاد بسترهای توزیعی، میزان جریان‌های سرگردان کاهش یافته و بهره‌وری سامانه حفاظت کاتدی افزایش می‌یابد. در این نوع از بسترهای آندی ممکن است آندها به صورت تکی یا گروهی نصب گردند. بسته به روش نصب آند، مراحل اجرایی شبیه بسترهای افقی و یا عمودی خواهد بود.

 

شماتیک بسترهای توزیعی با استفاده از آندهای کنیستر شده

شماتیک بسترهای توزیعی با استفاده از آندهای کنیستر شده

 

روش دیگر به منظور حفاظت کاتدی خطوط لوله استفاده از آندهای MMO سیمی در طول خط لوله است. این روش توزیع جریان یکنواخت‌تر و قابلیت اطمینان بالاتری را در خصوص حفاظت کلیه بخش‌های لوله فراهم می‌آورد ولی از لحاظ اقتصادی پرهزینه‌تر است.

 

    نحوه نصب آندهای MMO سیمی در حفاظت کاتدی خطوط لوله به روش تزریق جریاننحوه نصب آندهای MMO سیمی در حفاظت کاتدی خطوط لوله به روش تزریق جریان

نحوه نصب آندهای MMO سیمی در حفاظت کاتدی خطوط لوله به روش تزریق جریان

 

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در زمینه حفاظت کاتدی، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های حفاظت کاتدی خطوط لوله و همچنین پیاده‌سازی سامانه‌های پایش حفاظت کاتدی برای آن‌ها اعلام می‌دارد.