حفاظت کاتدی مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها

حفاظت کاتدی مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها

مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها از تجهیزات بسیار با اهمیت صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی و پتروشیمی محسوب می‌شوند. این تجهیزات به دلیل فشار و دمای کاری بالا مستعد به خوردگی بوده و در بسیاری از موارد مشاهده شده که خوردگی بخش‌هایی از این تجهیزات منجر از کار افتادگی کل دستگاه و کل چرخه تولید شده است. بنابراین حفاظت از خوردگی این تجهیزات در صنایع امری ضروری و اجتناب‌ ناپذیر است. حفاظت کاتدی برای مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها به عنوان یک روش مستقل بکار می‌رود و معمولاً به دلیل عدم نیاز به برق و سهولت نصب از روش آند فداشونده استفاده می‌شود. آندهای مورد استفاده در این روش معمولاً منیزیم یا روی هستند که آند منیزیم به دلیل ظرفیت جریان بالاتر و عدم محدودیت در دمای عملکرد پرکاربردتر است.


محدودیت کاربرد آند روی به پتانسیل نسبی بین آهن (کاتد) و روی (آند) مربوط شده که با افزایش دما کاهش می‌یابد. در بعضی از آب‌ها در دماهای بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد پلاریته بین آهن و روی عکس می‌شود. یعنی روی نسبت به آهن از لحاظ پتانسیل، کاتدی‌تر شده و نه تنها به صورت فداشوندگی قادر به حفاظت از آهن نمی‌باشد بلکه باعث خوردگی سریع‌تر آن نیز می‌شود. بنابراین در مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها با دماهای عملکرد بالاتر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد نباید از روی برای حفاظت آهن استفاده نمود.

نمایی از آندهای منیزیم مورد استفاده در مبدل‌های حرارتی

نمایی از آندهای منیزیم مورد استفاده در مبدل‌های حرارتی

 

شرکت برناالکترونیک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه درخشان در زمینه حفاظت کاتدی، آمادگی خود را جهت طراحی، تأمین تجهیزات، مشاوره و اجرای سامانه‌های حفاظت کاتدی مبدل‌های حرارتی، بویلرها و کندانسورها و همچنین پیاده‌سازی سامانه‌های پایش حفاظت کاتدی برای آن‌ها اعلام می‌دارد.